Historie

2017

Leden zahajujeme pilným trénováním, stavěním nových soubojů, přepisováním scénáře nové hry, plánování potřebných kostýmů a samozřejmě naplněním sezóny.

Na tréninky chodí nový člen skupiny Honza a Martin. Nejde o pravopisnou chybu, je jenom jeden, ale neustále mu říkáme Martine, protože otec i bratr, které známe, jsou Martinové. Honza nás trpělivě opravuje a o legrační hlášky není nouze – ve fotbale „to je přesila máte Honzu a Martina“, „udělejte dvojice … Kuba Martin Honza“.

A je tu jeden z nejkrásnějších dnů lidského života, alespoň se to říká, Gábina se 25. února vdává a Vendetta je zvána.

Gábina nás precizní přípravou svatby hodně překvapila. Ale její snaha, oddanost novomanžela, starostlivost všech rodičů a nemalé finanční prostředky vložené do téhle akce, stály určitě za to.

Ráno v 10 se vyfešákovaná barevně sladěná Vendetta dostavila do obřadní síně strakonického hradu. Nevěstě hned při příjezdu ukápla slzička, ale obřad a proslov vedený starostou Břetislavem Hrdličkou byl veselý a láskyplný a rozzářil úsměv i slabším dojatým povahám. Čtyři krásně barevné družičky včetně Markétky vyprovodili novomanžele s obřadky přímo do špalíru snad třiceti šermířů, krásná podívaná. Gábina s Čendou si pak nabili dělo a odstartovali společnou životní cestu.

Novomanželé si vybrali Zámek Štěken, jako místo, kde chtějí se svými 60 svatebními hosty poobědvat a poveselit se. Výborné jídlo a pití, skvělé cukroví, milí lidé a doprovodný program v podání kejklíře Peta, Lenky Mrázů se svým flamengem, Beritů s ohňovkou a samozřejmě hudba a tanec – takový to byl krásný den a dlouhá noc.

Tak ještě jednou hodně štěstí milí novomanželé!!!

Jediný ples, na který přijímáme pozvání, je Hasičský ples ve Střelských Hošticích 18. března. Je to krátké vystoupení vytvořené z několika soubojů navozených scénkou. Tomáš, Dan, Kuba a zvučící Honza se svého úkolu zhostili moc pěkně a byli odměněni potleskem.

Sezóna se rozjíždí. První větší akcí je 20. května staročeský jarmark v Netolicích. Začínáme průvodem, pak turnaj pro královnu a krátce po obědě vybírací turnaj. Máme malé zpoždění, před osmou jsme v Netolicích a v půl 9 máme být převlečeni v průvodu! Masakr – poprvé stavíme náš nový stan, k tomu stan pro věštkyni a všichni do kostýmů – neuvěřitelné, v půl 9 jsme v průvodu.

Honzu čekalo první vystoupení. Kostým mu slušel, vybral nejkrásnější královnu, výborně zvládl roli herolda i souboj s Danem – kámen, nůžky, papír, překvapivě velmi pobavil. Užíval si zájmu dam, neustálé fotografování i výkladu o zbraních. Doufejme, že mu tenhle elán dlouho vydrží.

Hned druhý den 21. května v neděli dopoledne jedeme do Střelských Hoštic. Standartní vybírací turnaj, který díky kroužkům a hlavně Tomášovo výkladu, se protáhl skoro na hodinu, byl zakončen nestandartním stíháním Roťáka. Děti se neodbytně dožadovaly otevření kasy. Marně volal o pomoc, kluci v klidu sklidili zbraně, aparát a teprve pak ho spasili otevřením dodávky, do které se ukryl. Abych nezapomněla, ještě před vystoupením jsme si zkrátili dlouhou chvíli jízdou na houpacím autě – divím se, že je to udrželo.

Brzo ráno 27. května odjíždíme do Žirovnice na známé Slavnosti žirovnického jednorožce. A od rána se daří, ať už na zážitky nebo hlášky. „Ty si ale kjáva“ nás pak provází celý den.

Sluníčko vylézá, tentokrát zde zima nebude. První vystoupení Kat jedeme dopoledne a návštěvnost je malá, takže odsouzenou čarodějnici hraje Míše od Jindřichů.

Gulášek a střelba z luku a kuše nám zkrátila čekání na další vystoupení. Potřebujeme být večer ve Strakonicích, takže nám pořádající Jindřichové vyšli vstříc a vystupujeme už ve 3. Je vedro na padnutí a v přírodním amfiteátru se neskutečně práší. Vystoupení Muzeum má úspěch a to nás těší, kvůli nepřízni počasí v předchozích letech jsem ho zde, ještě nejeli.

Rychle se loučíme a Tomáš jede jako kjáva do Strak na další vystoupení.

Tajemná muzejní noc je v plném proudu – nádvoří žije hrami a soutěžemi. Večerním program zahajuje divadlo ZŠ Dukelská a pak rychle stavíme plachtu, světla a rekvizity, abychom v půl desáté sjeli opět Muzeum. Dopadlo úžasně a pod světly reflektorů mělo zvláštní kouzlo. Před domácím publikem do toho dali kluci všechno, diváci tleskali, opakovala se klaněčka.

Následovala krátká ohňová šou Beritů a už chvátám na ochoz zamávat všem na dobrou noc, jako Bílá paní. Byl to dlouhý den, jsme utahaný jako kjávy …

Táhnou černé mraky po obloze a my táhnem taky. Tentokrát v neděli 4. června na dětský den do Hrdějovic. Loni jsme na jejich fotbalovém hřišti stihli vystoupit těsně před deštěm, dneska to určitě nestihneme. Po cestě sháníme růži, ale musíme se spokojit s bílou krásnou pivoňkou utrženou u cesty. V Hrdějovicích leje jako z konve. Přesto se rozhodujeme vystoupit, není nač čekat, pršet hned tak nepřestane. Honza vybírá královnu a vystoupení sviští jak po másle. Dokonce přestává pršet a překvapení na závěr – kytku dostátá náš mladý Herold Honza, řečený Mahony.

Už tradičně pasujeme čtenáře ve strakonické knihovně. Letos 5. – 7. června se meče ujímá Dan a Kuba.

A další čtenáře, v Katovicích a předškoláky MŠ Stavbařů a ve Čtyřlístku pasuje Tomáš 9. a 16. června.

Kdo vstává v sobotu 17. června v 5 ráno? Vendetta, protože jede až do Mladé Boleslavi na Staročeský jarmark. Krátce po 8 jsme na místě, vykládáme dodávku a rychle do kostýmů. Slavnosti začaly průvodem přes náměstí a my si stejnou štreku hned zopakujeme, abychom na malém hradním nádvoří sjeli první ze tří vystoupení a to vybírací turnaj. Další vystoupení, už na náměstí máme v půl 2 a poslední v 6. První turnaj pro královnu byl perfektní, obecenstvo hlasitě podporovala bojovníky, dokonce jejich hereckými jmény. Přestávky mezi vystoupeními si každý krátí různě, Kuba spí, Tomáš rozpráví s ostatními účinkujícími a Mahony loví ženský. Ale jeho poslední úlovek je opravdu bizarní – nechal se zkorumpovat úplatkem při výběru královny. Pro budoucí nevěstu to zorganizovali na její rozlučkové jízdě po Mladé Boleslavi její kamarádky. Ovace nebraly konce a Tomáš musel vysvětlovat dívčinám, že jim opravdu Mohonyho nemůžeme nechat. Tak s tímhle nováčkem bude ještě veselo!

Do Veselí nad Lužnicí na slavnosti jedeme 24. června. Veselští bojovníci, kteří historickou část slavností pořádají, chtěli Muzeum, protože se jim moc líbilo. Takže v jednu, v největším parnu jedeme vybírací turnaj a ve tři pak muzeum. Kluci se koupali ve vlastním potu, ale divácký potlesk je určitě osvěžil. Rychle balíme a přejíždíme do Střelských Hoštic, kde pro 160 dětí ve škole v přírodě dáváme další vybírací turnaj. Za 20 minut máme postavený aparát na trávě a kluci v plné zbroji nastupují. Děti byly úžasné, a kdyby nemusely na večeři, byly bychom tam ještě dlouho do noci. Hladoví, žízniví a unavení přijíždíme do klubovny, abychom se odměnili grilovaným masem a studeným pivem.

Procházky městem za magického úplňku se 9. července v 21 hod. účastníme jako doprovodná stráž, halapartníci Dan a Kuba, Tomáš s pytlem peněz, Roťák a Mahony s mušketami. O šermu ani o střelbě to nebylo, vyšlapali jsme na Stráž k původnímu opevnění Strakonic, abychom po krátkém dialogu Honzy Prunerů a Petra Záleského, zase sešli dolů k radnici. A příští trénink se prý bude hodinu pochodovat a držet formace!

Na 25. ročník střeleckých slavností na Landštejně se vypravujeme 15. července. Samozřejmě, že na kuši nikdo rok nešáhl, takže si neděláme iluze o nějakém umístění. S velkým úsilím jsme dokázali vše potřebné na vystoupení, na střílení, na spaní a ke snězení, narvat do dvou aut. Na Landštejně poprchává a je sychravo, stavíme rychle stany, převlékáme se do kostýmů a jdeme na zahájení. Já s Markétkou jako doprovod Miládky, Tomáš jako její herold a střílející Dan, Čeňka a Mahony, poklekají k přísaze. Začíná se střílet, Tomáš s Danem se dostávají do finále. Mahony, který kuši držel prvně v ruce, si nakonec odnáší v doprovodné soutěži „střelbě na kance“ prvenství a kilo špeku.

Přestalo pršet. Vybírací turnaj se i přes nepříznivý terén vydařil, publikum spolupracovalo, kluci byli ukecanější než obvykle.

Hrad se zavírá, zůstávají jen střelci chystající se na finálové klání. Holky střílí „na husu“, já trefila spíš krtka. Sedm finalistů postupně zkouší trefit ptáka, nikomu se ani ve třetím kole nedaří. Ještě na jedno kolo máme šipky, pak končíme. Držíme palce a  … Danovo šipka se zabodává do ptáka. Zachvátila nás obrovská radost a štěstí. Neubránila jsem se dojetí při následné korunovaci Dana jako Krále střelců, když Miládka poznamenala, že prvně jí doprovázel na Landštejně, když mu byli 4 roky a dnes ho dekoruje.

Již třetím rokem tlačíme očima naloženou dodávku do příkrého kopce na zříceninu hradu Choustník. 22. července, po té co všichni vendetťáci vyprovodili Markétu na letní tábor s divadelním souborem Tlaminy, jsme dorazili do cíle. Na plac už musíme po svých vynosit všechny věci, a není jich málo, v předpremiéře se chystáme sehrát novou hru – Tajnou ránu. Přišla obrovská spousta návštěvníků, program se průběžně měnil, takže se příjemně navazovala přátelství s tanečnicemi a šermíři, s kterými se potkáváme letos celou sezónu. Hra s nepatrnými chybičkami vyšla perfektně, až máme obavy, aby se nám minimálně stejně povedla ve Štěkni. Danovi Fíďa roztrhl košili, mrtvolka mávala rukama, ale jinak fakt dobrý. Máme hlad, fronty u občerstvení nás odrazují a popohánějí v nakládání auta, které je zaparkované daleko, předaleko …

Na třeboňský zámek jeli kluci zašermovat v rámci krátkého večerního programu s tanečním souborem Campanello 26. července. Bohužel pršelo, takže se museli po průvodu náměstím přesunout do sálu, kam přišlo méně lidí, než se čekalo. Šermířské scény se střídaly s tanečními a celkově to bylo velmi příjemné pohodové vystoupení.

A je tu vrchol naší sezóny – 29. července již 10. ročník Romantického odpoledne na Zámku Štěkeň. Moc se těšíme. Nakládáme dodávku vším potřebným (můj seznam, prý není třeba, protože bereme celou klubovnu …).

Standartně stavíme plachtu, nestandartně do ní zapojujeme nový stan a prosazujeme, navzdor Tomášovi, ozdobení a zakrytí průchodu mezi plachtou a stanem strakonickou vlajkou. Roťák pobíhá s kabely a věnuje kličku do el. rozvaděče řádové sestřičce Emílii, které zrovna taková moc chybí … Všechno je připraveno, přijíždí účinkující a začínají chodit návštěvníci. Ještě rychle přivést Markétu z tábora a začínáme. Program složený z loutkářů z Radosti, šermířů Beritů a Veselských, tanečnic Campanello (tvrdě a s „o“) pěkně ubíhá. Trochu nestíhám fungovat zároveň jako zvukař a pokladní, takže občas je ticho (když mi nevrátí vytažené kabely, tak kde byly).

A jdeme na premiéru naší nové hry Tajná rána, která, jak Tomáš uvádí divákům, ztvárňuje jeden skutečný příběh. Všechno klaplo, souboje, mluvené slovo, hudba, divadlo, co víc si přát – obecenstvo tleská.

A blíží se závěrečné vystoupení – kamarád fakír Petr Fiedorů přijel se svými rekordy a opět překvapuje. Hlavně když položil našeho Kubu bez skrupulí na desku s hřebíky a ještě chtěl, aby na něho Čeňka stoupla. Vše dobře dopadlo a Kuba byl náš hrdina.

Úplným vrcholem večera byl nádherný šestikilový dort ve tvaru 10, který pro nás upekla Fíďovo Simča. Tomáš poděkoval účinkujícím a divákům za skvělý den a pozval je, aby tu nejsladší tečku večera ochutnali s námi.

Na letní mušketýrský tábor do Kadova jeli v sobotu 5. srpna Dan, Tomáš, Kuba a Roťák. Sjeli všechny souboje, co spolu mají a k tomu jim krásně a silně zastříleli.

Další letní tábor na Hubenově, na kterém dělala vedoucí Jana, jeli kluci ve čtvrtek 24. srpna. Pěkné vystoupení okořeněné i pliváním ohně, ke kterému byl Tomáš přemluven svým synovcem, který si to chtěl také vyzkoušet.

Krásné počasí vyšlo na slavnosti k 650. Výročí vzniku Strakonic. V pátek 25. srpna jsme odpoledne vystoupili s Tajnou ránou před zaplněným 2. nádvořím. Předcházelo tomu stěhování věcí z klubovny na nádvoří a bleskurychlé postavení plachty a kulis, rekordních 10 minut. Kluci se dobře poprali i s nepříznivou akustikou nádvoří a hlučících návštěvníků. Závěrečný souboj Dana a Tomáše byl dech beroucí, diváci začali aplaudovat a moderátor, tuše konec vystoupení, začal chválit – nikdo si nevšiml, že do závěru chyběly ještě dvě věty od představitelů Duchů …

V sobotu jsme měli napilno. Dopoledne jeden turnaj pro královnu, v 1 průvod, ve 3 další turnaj, v 6 Muzeum, v 9 muzikál. Překvapivě již od rána byl hrad plný lidí, turnaj pro královnu je velmi variabilní, obzvlášť když si kluci zapomenou připravený seznam soubojů v klubovně a zvukař se pak může zbláznit. Organizace průvodu, byla úsměvná, účastníci netrefili na seřadiště, natož aby věděli kudy jít. Takže do čela průvodu byl delegován Tomáš spolu s vlajkonoši Fíďou a Mahonym a my se pak seřadili za další vlajky a bubeníky a před starostu s moderátorem na koních. U pivovaru nás doběhl pořadatel, že jdeme moc rychle, my odvětili, že zbytek průvodu jde pomalu. Přesto jsme na parném slunci museli chvíli setrvat. Technické služby šikovně kropily rozpálenou silnici, takže jsme s Markétou a Čeňkou měly urousané šaty, mokré boty, ale spálené čumáky. Druhý turnaj dopadl také velmi dobře, ikdyž Mahony ne a ne ukecat nějakou dámu na královnu. Na večerní Muzeum jsme se moc těšili, to vystoupení si užíváme, je plné krásných scén a momentů. Návštěvníci tleskali nejen po každém souboji, ale i při jednotlivých scénách – postavení Vikinga, skluz Indiana, příchod Darth Vadera … Salvy smíchu a potlesku byly naprosto úžasné. Dvakrát jsme se děkovali a dík patřil samozřejmě i skvělému publiku. Večer už nás čekala jen hromadná scéna bitvy v muzikálu Bůh nebo Ďábel aneb nikdo do nás nevidí. Písničky velmi dobře známe, takže jsem se s Markétou narvaly do plného letňáku. Byla jsem rozčarovaná, když do scény, v které měli kluci šermovat, přišli jiní šermíři. Nakonec byli obsazeni do další scény, prostě komunikace s režisérem nebyla zrovna v pořádku. Ale na celkový dojem ze slavností to nemělo vliv, povedli se. Byli jsme unaveni, ale až na naražený Fíďovo palec na noze a Danovo pár škrábancům, se nikomu nic nestalo, a naše vystoupení byla chválena a my se dmuli pýchou …

Na samém konci prázdnin 30. srpna máme druhé komponované vystoupení s tanečníky z Campanello v Třeboni. Krátký průvod náměstím a dva výstupy, máme hotovo. Až na to, že nám zamkli hlavní vchod a my museli přes celý park vláčet všechnu výstroj a výzbroj, to byl pěkný večer.

Po krátké a zasloužené pauze se 3. listopadu setkáváme na tréninku v nově zrekonstruovaném gymnastickém sále. Musíme být velmi opatrní, abychom nepropíchli nové lino nebo nerozbili zrcadla. Trápí nás virová onemocnění a další úrazy, takže musíme zrušit plánovanou účast na Festivalu bojovníků.

18. listopadu pořádáme schůzi. Tentokrát Tomáš jen chválil, což bylo úžasné, sezóna se vydařila, sjeli jsme nové vystoupení, které zrálo jak víno a určitě ještě bude zrát. Přišla hromada lidí, které vždycky rádi uvidíme a pohostíme u našeho stolu. Dospělácké osazenstvo doplňovaly neposedné děti – Jany Lucka, Gábiny Filip, Roťákovo Milan, samozřejmě Markéta a nesmím zapomenout na kokršpaněla Teu. S přibývajícím časem a alkoholem padala spousta chytrých i méně chytrých rad, nápadů a poznámek. Vedoucí chodí jako první a většinou i jako poslední odchází … tak přátelé, kamarádi, zase za rok.

Letošní advent je velmi krátký a na druhou adventní neděli 10. prosince byly letos naplánovány i Adventní trhy pod Rumpálem. Živý Betlém, který se loni osvědčil, byl i letos. Takže Kuba, Fíďa a Mahony si zahráli tři krále a Dan Jozefa. Moc jim to slušela a prý jim nebyla ani zima.

22. prosince si Vendetta udělala Vánoce, malinkatý stromeček nebyl za množstvím dárků ani vidět. Rozrůstáme se, alespoň do počtu dětí. Ale obdarováni byli všichni – kalendářem a tolik vytouženým ručníkem s výšivkou Vendetty a krásnými hrnečky. U cukroví se příjemně sedělo dlouho do noci. Tak krásné Vánoce Vendetto!

2024

Tréninky v tělocvičně jsou o Tomášovo nervi. Mahony, když už přišel, tak pozdě, Roťák nestíhá přijet z cest, sem tam nějaká rýmička, no zkrátka všichni se snad nesešli ani jednou. Nejpoctivější je benjamínek Jeník. S tátou … Číst více

2023

Rok 2023 Tréninky v tělocvičně s novým rokem zdražily na trojnásobek, takže vyžadovaná přítomnost je o to silnější. Bohužel nás sužují nemoci, takže se nám nedaří scházet tak, jak by si šéf představoval a jako každý rok před … Číst více

2022

Po silné covidové vlně se snad už blízká na lepší časy a nás čeká první vystoupení, i když ne šermířské, ale pouze soutěžní na čarodějnicích v Panské zahradě. Takže je připraven zbrusu nový terč na šipky, nabroušené nože … Číst více

2021

Je tu rok 2021. A nezačíná dobře. Nouzový stav kvůli pandemii Covid-19 trvá a s ním spojená omezení. Žádná setkávání, žádné tréninky, žádné plány, protože nikdo nevidí na konec. V březnu atakujeme počet nemocných v ČR … Číst více

2020

Ještě jsme si nezvykli na letopočet 2019 a už je 2020. Vendetťácké děti rostou a máme dalšího maturanta. Mahonyho maturitní ples se konal 17. ledna v sále ve Volyni. Slíbili jsme mu vystoupení a tak vlastně zabil dvě mouchy … Číst více

2019

25. ledna po pár trénincích v novém roce jedeme do Vodňan na Maturitní ples Danovy Čeňky. Nejen jako Vendetta, ale jako rodinka nebo obráceně? Když jsme s Markétou a Tomem přijeli před zhasnutý kulturák, bylo něco špatně. Neměli jsme … Číst více

2018

3. února už máme za sebou několik tréninků, ale i chřipek, takže na první vystoupení jedeme s respektem, pokorou a zdarma. Charitativní vystoupení ve Vimperku jako poděkování koledníkům tříkrálové sbírky je v sálu hotelu Hvězda, … Číst více

2016

Začínáme psát 2. knihu kroniky, protože ta první je tak plná vzpomínek, že ani nejde zavřít. Začínáme psát 10. šermířskou sezónu skupiny, protože první vystoupení jsme měli v roce 2006, i když vznik skupiny datujeme … Číst více

2015

Začátek roku jsme v očekávání, tedy hlavně budoucí maminka Gábina a nečekali jsem dlouho. 15.1.2015 spatřil světlo světa Filípek. Takže Filipe, vítáme Tě na světě a přejeme Ti, aby z tebe vyrostl šermíř, krásný po mamince … Číst více

2014

Je po Vánocích a my si začínáme zvykat psát nový rok 2014. Pozvolna se rozhýbáváme 11. ledna na prvním tréninku a oživujeme „Dartanana“, kterého pojedeme za týden na maturitním plese gymnazistů v Soběslavi. Týden utekl jako voda, je … Číst více

2013

12. ledna se scházíme na první trénink v novém roce. Plni odhodlání, nových předsevzetí a cílů. Tak snad nám jich pár vyjde! 10. února se koná maškarní ve strakonické Sokolovně a Tomáš přislíbil kamarádovi maličkou šermířskou … Číst více

2012

Zahajujeme 7. rok existence skupiny, v různých statistikách bývá sedmý rok soužití lidí kritický, doufejme, že u nás toto platit nebude. Co plánujeme, co chystáme, co se děje? Zaplňujeme kalendář na sezónu, připravujeme kulisy do nové … Číst více

2011

Je plesová sezóna, tak se ani není čemu divit, že první akce roku 2011, přesně 29. 1., je vystoupení na Plesu přátel ZUŠ ve Vlachovo Březí. Scénka na půlnoční překvapení měla být zprvu velmi vážná, ale v průběhu přípravy se změnila spíše … Číst více

2010

„A tak šel čas a já se toulám dál… v tělocvičně dřu dál a stále dál, kroky, výpady, souboje a divadlo, po celou zimu vedoucího poslouchám rád…“ Tak nějak by mohla znít upravená píseň po našem. Za okny je tuhá zima, … Číst více

2009

A je tu další nový rok, nová sezóna, nová vystoupení, nové štace a samozřejmě i nové zážitky. Začátek roku je mrazový, takže jako již tradičně se tréninky odehrávají v tělocvičně. Plány jsou, jako každý rok, nemalé. Každopádně nové … Číst více

2008

Nový rok začínáme plesem. Ale ne šermířsky, tanečně. Marek je maturant, takže Vendetta jde 29. 2. tančit polčíky a valky na maturitní ples. Krásný to začátek. Výrazné změny v obsazení skupiny oproti loňsku naštěstí nejsou, alespoň co se … Číst více

2007

Nový rok přinesl pár změn v obsazení – opustil nás Vláďa a přišel Marek, nová krev, tak uvidíme, kdy poteče…:-) Rok 2007, resp. sezónu, bereme vážně, takže nasmlouváváme vystoupení, až se nám z toho hlava točí. Na malý … Číst více

2006

Skupina historického šermu Vendetta vznikla 1. prosince 2005. Zakládající členové vzešli ze SHŠ Markýz ze Strakonic a byli jimi: Tomáš Jiřík, Lenka Králíčková a Jana Koubová. Odešli z jedné skupiny historického šermu, kde něco … Číst více